Ładowanie
×

Jak prowadzić kampanię WoMM?

Jak prowadzić kampanię WoMM

Jak prowadzić kampanię WoMM?

Jak prowadzić kampanię WoMM

Marketing szeptany jest coraz częściej docenianym narzędziem budowania wizerunku marki. Współpraca ze znanymi influencerami oraz angażujące publikacje w internecie, pomogą nam wypromować markę, która stanie się pożądana przez użytkowników. Jak więc poprowadzić kampanię bez nachalnej reklamy?

Czy jest WoMM?

Terminem WoMM (ang. Word of Mouth Marketing) określamy szereg działań, które mają na celu zwiększenie świadomości marki. W tym przypadku wykorzystywane są przede wszystkim media społecznościowe, blogi, kanały YouTube, czy też fora internet.

Jednakże WoMM nie jest wyłącznie tradycyjną szeptanką w komentarz. Marketingowcy wykorzystują działania content marketingu, jak i nawiązują współpracę z influencerami, którzy promują dany produkt.

Marketing szeptany o wiele lepiej pozyskuje nowych klientów aniżeli nachalna reklama, czy też działania spamerskie. Użytkownicy są bardziej skłonni ku danej marce, jeżeli przekonała ich do tego opinia innych osób, a nie nawet największa kampania reklamowa.

Kto jest odpowiedzialny za marketing szeptany?

Marketing szeptany jest prowadzony przed dedykowane ku temu agencje. Nie zapominajmy jednak o całym szeregu influencerów, czy też liderów opinii. Należą do nich przede wszystkim:

– blogerzy

– YouTuberzy

– influencerzy

– eksperci

– ambasadorowie opinii

– testerzy

Są to więc osoby, które już skupiają wokół siebie grono obserwujących. Poprzez marketing  szeptany dana marka ma możliwość dotarcia do nich i skłonienia do zainteresowania się jej produktami.

Złote zasady kampanii WoMM

Istnieje cienka granica między marketingiem szeptanym a nachalną reklamą. Nieumiejętne metody mogą doprowadzić do osłabienia wizerunku marki i zniechęcenia użytkowników. Dlatego zanim podejmiemy jakąkolwiek współpracę z internetowymi influencerami, poznajmy złote zasady WoMM.

1. Nie ukrywaj swojej współpracy

Żeby poprowadzić marketing szeptany efektywnie, nie należy ukrywać tego, że ma ono miejsce! Nie ma potrzeby tuszować, że istnieje współpraca między marką a reklamodawcą. Próba ukrycia i tak wyjdzie na jaw i może nam tylko zaszkodzić.

Zaplanujmy kampanię tak, aby konsument miał świadomość akcji marketingowej, ale nie był nią przytłoczony. Ponadto nigdy nie wprowadzajmy nikogo w błąd. Przekazywanie niewłaściwych informacji jest tak samo złe, jak oczernianie konkurencji. Nie wykorzystujmy ani szeptanki, ani współpracy z influencerami w ten sposób.

2. Ustal zasady współpracy z uczestnikami kampanii

Marketing szeptany powinien umożliwiać przekazanie rzetelnej opinii na dotyczących oferowanych produktów. Zachowanie naturalności to podstawy. Sztywne trzymanie się briefu zostanie zauważone przez użytkowników.

Dodatkowo ustalmy z uczestnikiem kampanii nie tylko ujawnienie współpracy, ale także zasady dotyczące testowania produktów, czy też usług. Decydując się na darmowe próbki i zastawy do testów, dopilnujmy tego, aby nie były one sprzedawane osobom trzecim.

Oczywiste powinno być także to, aby nie łamać nie tylko regulaminu agencji, ale również portali społecznościowych, które będą używane. Treści reklamowe powinny spełniać wszystkie standardy, nie oczerniając konkurencji i nie nawołując do nienawiści. Ważne jest też to, aby nasza grup docelowa to nie były dzieci poniżej 13 roku życia.

3. Wybierz odpowiednie miejsce do prowadzenia kampanii

Wybór przestrzeni do realizacji kampanii WoMM jest ogromny. Tak naprawdę to tylko od nas zależy, na jakie miejsce się zdecydujemy. Wybierzmy je więc zgodnie z naszą grupą docelową, aby trafić do jak najszerszego grona odbiorców.

Strony, które udostępniają swoją powierzchnię reklamową, mogą to robić na zasadzie współpracy lub odpłatnie. Ich zróżnicowana struktura pozwoli na urozmaicenie kampanii, aby była naturalna oraz efektowna.

Gdzie prowadzić WoMM?

Marketing szeptany stawia przede wszystkim na:

– media społecznościowe – serwisy takie jak Facebook, Instagram, czy YouTube są bardzo popularnymi portalami do umieszczania rekomendacji produktów, jak i dzielenia się wrażeniami. Dodatkowo za ich pomocą możemy nawiązać współpracę z popularnymi influencerami, którzy podzielą się opinią na nasz temat ze swoją grupą odbiorców.

– artykuły i fora dyskusyjne – to wciąż nieśmiertelne miejsce do wymieniania opinii oraz szukania wskazówek. Zamieszczane komentarze mogą być więc zarówno formą reklamy, jak i pomocą dla użytkowników.

– blogi – blogosfera to wciąż pożądana nisza w internecie. Dlatego też marki decydują się na współpracę z blogerami, przekazując im zestawy testowe do wypróbowania ich produktów. W efekcie czego bloger publikuje artykuł z obiektywną oceną oraz rekomendacją marki. Dzięki temu aktywizuje on swoje grono odbiorców do dyskusji i wywołuje pożądane zainteresowanie produktem. Nie zapominajmy, że do blogosfery należą także vlogerzy, którzy prowadzą swoje kanały na platformach takich jak YouTube.

Nie ważne, jaką formę marketingu szeptanego wybierzemy, powinniśmy przestrzegać dobrych praktyk oraz dbać o to, aby Internauci nie odebrali naszych działań jako nachalnej reklamy. Skuteczna promocja powinna być jak najbardziej naturalna oraz obiektywna. Dzięki temu zbudujemy nie tylko rozpoznawalność naszej marki, ale również zaufanie – niezbędne do stworzenia długiej więzi z klientem.