Jak wybrać adres domeny internetowej?

153
Jak wybrać adres domeny internetowej

Jak wybrać adres domeny internetowej

Wybór właściwego adresu domeny internetowej jest tak samo ważny, jak nazwa firmy. Żeby użytkownicy ją kojarzyli, a wyszukiwarki poprawnie indeksowały, trzeba zachować jej odpowiednią konstrukcję. Na jaką domenę się zdecydować, aby była najlepiej kojarzona z naszą branżą?

Nazwa firmy czy słowo kluczowe?

Wydawać by się mogło, że słowo kluczowe w adresie strony internetowej, będzie pozytywnie wpływać na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwarki. Niestety takie czasy już mamy za sobą. Na pozycjonowanie bardziej wpływa autorytet domeny i jej wiek, aniżeli zastosowanie popularnej frazy w jej adresie.

Jednakże takie rozwiązanie może nieść ze sobą sporo korzyści. Umieszczenie słowa kluczowego w nazwie, sprawia, że użytkownicy wiedzą, czego mogą się spodziewać. Adres typu: odziezsportowa.pl  od razu wskazuje na zawartość. Cena za popularne słowa kluczowe mogą być wyższe, ale ułatwi to zapamiętanie i kojarzenie z naszą marką.

W nazwie domeny możemy również postawić na nazwę naszej firmy. Czy ma to sens? Tak, aczkolwiek liczmy się z tym, że będziemy musieli pracować nad świadomością naszej marki, jeżeli jej nazwa nie mówi wprost o oferowanych usługach. Podobnie jest w przypadku, kiedy firma jest sygnowana nazwiskiem właściciela.

Kiedy decydujemy się na nazwę firmy, musimy być pewni, że będzie ona łatwa do zapamiętania. Udostępniając do niej linki w internecie, powinna ona zapadać w pamięć, aby stać rozpoznawalna. Na taki adres można się także zdecydować, kiedy wybrane przez nas słowa kluczowe są już zajęte.

Wybór odpowiedniej końcówki

Kiedy już się zdecydowaliśmy na konkretną nazwę, warto zastanowić się nad jej ostatnim członem, czyli TLD. Mamy tutaj znacznie szerszy wybór aniżeli „com” oraz „pl” i warto o nich pamiętać.

Do standardowych końcówek należą między innymi:

– funkcjonalne, czyli: „edu”, „org”. „net”

– funkcjonalne narodowe, czyli z końcówką „pl”: „com.pl” lub „biz.pl”

Ponadto do wyboru mamy cały szereg niestandardowych końcówek jak:

– business

– city

– sport

– fashion

Ich wybór powinien jednak być uzasadniony. Kiedy wybierzemy oryginalną końcówkę, nie jesteśmy w stanie przewidzieć konsekwencji tego wyboru. Ważne, aby była ona uzasadniona z naszą firmą, oferowanymi produktami itd.

Jeśli planujemy działać tylko na terenie kraju, końcówka „pl” wydaje się jak najbardziej naturalna. Co więcej, użytkownicy rzadko kiedy pamiętają, jak się kończy dany adres i wpisują go intuicyjnie. Dlatego warto, aby był przyjazny i logiczny.

Z kolei końcówka „com” to także dobry wybór dla firm, które planują docierać także do użytkowników z innych krajów, oraz posiadać różne wersje językowe strony.

Zarejestruj kilka końcówek oraz domen

Co jednak, jeżeli inna strona będzie posiadała taki adres różniący się tylko końcówką? Na pewno utracić część ruchu, tym bardziej, jeśli strona jest naszą konkurencją. Warto zatem zarejestrować kilka końcówek i ustawić przekierowanie na adres główny.

Taka sama sytuacja jest z nazwą domeny. Jeżeli nasza nazwa inaczej wygląda w wersji fonetycznej, a inaczej w wersji pisanej, wykupmy obie domeny i ustawmy przekierowanie 301. Dzięki temu klient trafi do nas bez problemu, a my mamy pewność, że nikt nie ukradnie nam w ten sposób ruchu.

Warto zastanowić się także nad wykupieniem domen ze słowami kluczowymi. Bardzo wiele firm, które w adresie mają swoją nazwę, posiadają takie przekierowania, dzięki czemu mogą zyskać dodatkowych klientów.

Wykupywanie dodatkowych domen jest na pewno lepszym rozwiązaniem, aniżeli częsta zmiana adresu. Jeśli ciągle mamy nową domenę, powodujemy niepotrzebny chaos oraz dodatkowo musimy przeprowadzić rebranding, aby nasi dotychczasowi klienci zostali poinformowaniu o innym adresie.

Czego najlepiej unikać?

Istnieje wiele zasad dotyczących wyboru domen. Jednakże wszystkie sprowadzają się do jednego: adres powinien być łatwy do zapamiętania oraz, co za tym idzie, jak najkrótszy. Nie zawsze jest to jednak możliwe, tym bardziej że najkrótsze domeny z kilkoma znakami są najdroższymi na rynku.

Warto jednak, aby nazwa jak najmniej skomplikowany, aby podając ją klientowi, nie martwić się, czy wpisze on ją poprawnie. Dotyczy to między innymi znaków polskich. Obecnie jest możliwość wykupienia domeny ze znakami diakrytycznymi. Aczkolwiek nie każda przeglądarka odczyta ją poprawnie.

Ponadto użytkownicy, przyzwyczajeni do adresów bez polskich znaków, będą wpisywać ją inaczej. Przez co będą mogli trafiać na przykład do konkurencji. Z kolei instruując ich za każdym razem, jest pozbawione sensu i nastręcza dodatkowych przeszkód.

Także domeny z cyframi mogą nie być skuteczne. Jeżeli nie jest to uzasadnione, że nasza firma znana jest z takiej nazwy, może powodować nieścisłości. Domena będzie wyglądała wtedy mniej przyjaźnie, a dodatkowo użytkownik może zapomnieć o cyfrze bądź też zapisywać ją w wersji słownej.

I ostatnia rzecz dotyczy aspektów prawnych. Czasami może się zdarzyć, że nasze wymarzona domena ze słowem kluczowym jest dostępna. Jednakże fraza jest znakiem towarowym innej firmy. W takim wypadku próba posłużenia się nią może nas więcej kosztować, aniżeli jej wykupienie. Na szczęście rzadko tak się dzieje, miejmy jednak tego zawsze świadomość.