Ładowanie
×

Link building – co to jest i jak zacząć?

Link building – co to jest i jak zacząć

Link building – co to jest i jak zacząć?

Link buildingiem powinni być zainteresowani nie tylko specjaliści SEO. Wiedza na temat pozyskiwania linków przyda się każdemu, kto jest właścicielem bloga lub innej strony internetowej. Dzięki skutecznemu link buildingowi jesteśmy w stanie poprawić swoją pozycję w internecie, a także zadbać o wiarygodność w oczach wyszukiwarki. Jak zatem pozyskiwać linki, aby zobaczyć efekty?

Rodzaje linków

Linkiem nazywamy odnośniki, które prowadzą do podstrony lub witryny na innej domenie.  Wyróżniamy linki wewnętrzne występujące w obrębie jednej strony, jak też linki zewnętrzne, pojawiające się na innych serwisach.

Oprócz miejsca występowania linki możemy podzielić także ze względu na zastosowane atrybuty, jak:

– follow – są one dedykowane wartościowym linkom, które są brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu stron i poprawiają pozycję naszej witryny. Atrybuty follow umieszczamy przede wszystkim na ważnych stronach, które chcemy, aby zostały zindeksowane przez wyszukiwarkę.

– nofollow – do września 2019 roku linki nofollow nie były brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarki. Obecnie jednak mogą one być sugestią dla Google przy ocenianiu wartości strony.

– ugc – atrybut ugc, czyli user generated content, jak sama nazwa wskazuje, został stworzony z myślą o komentarzach i postach użytkowników na forach internetowych, w których jest zawarty link prowadzący do naszej strony

– sponsored – linki z atrybutem sponsored są zaś zarezerwowane dla artykułów sponsorowanych oraz innych płatnych treści

Każdy z atrybutów linków może być dla nas wartościowy. Pamiętajmy bowiem, że linkowanie przyniesie dobre rezultaty tylko wtedy, gdy zadbamy o naturalny profil linków. Zatem dywersyfikacja atrybutów jest jak najbardziej zalecana.

Jak prowadzić link building

Link building, czyli linkowanie, to nic innego jak budowanie profilu linków naszej strony. Polega on na pozyskiwaniu wartościowych odnośników, czyli takich pochodzących z zaufanych i dużych witryn, które mogą przekazać nam część swojej mocy, a tym samym poprawić naszą pozycję.

Żeby pozyskać linki, warto sięgnąć co najmniej do kilku źródeł takich jak:

– artykuły sponsorowane – uchodzą one za najskuteczniejszą metodę pozyskiwania linków zewnętrznych. Portal o dużej renomie jest w stanie przekazać nam więcej mocy i poprawić pozycjonowanie naszej strony internetowej. Warto, aby był on zbliżony tematycznie do naszego portalu i cieszył się popularnością wśród użytkowników.

– katalogi SEO – obecnie katalogi SEO są coraz rzadziej wykorzystywane do link buildingu. Należą do nich specjalne witryny, których głównym celem jest dodawanie linków oraz opisu danej strony. Jednakże ich działanie jest już niewielkie i tylko niektóre z nich zdołały się zachować do dzisiaj i mogą przekazać część swojej mocy.

– media społecznościowe – pozyskiwanie linków z mediów społecznościowych nie wpływa  na pozycję naszej strony. Jednakże tym sposobem możemy pozyskać nowych użytkowników, co może mieć już przełożenie na efekty pozycjonowania.

– blogi i fora internetowe – ostatnim źródłem linków są fora i blogi internetowe, a konkretnie zamieszczane na nich komentarze. Decydując się na uzyskanie dodatkowych odnośników w ten sposób, pamiętajmy, aby wystrzegać się spamu. Nasze wypowiedzi powinny wnosić dodatkową wartość do wątku, a nie być tylko pretekstem do zamieszczenia linków.

Miejsc do pozyskiwania nowych odnośników jest znacznie więcej. Oprócz tych wyżej wymienionych możemy skorzystać także z innych form publikacji jak wywiady czy gościnne wpisy. Najlepsze efekty zaś osiągniemy dzięki trudnym do zdobycia linkom, pochodzących z zaufanych stron internetowych.

Jak ocenić wartość linka?

Zanim zdecydujemy się na pozyskanie nowego linka, warto sprawdzić, czy wybrana witryna jest wystarczająco wiarygodna. W innym przypadku pozyskany odnośnik, zamiast pomóc, może nam tylko zaszkodzić. Żeby tego uniknąć, możemy wykorzystać dedykowane narzędzia takie jak Majestic, które posługują się wskaźnikami oceniającymi wartość danej witryny.

Narzędzie Majestic wykorzystuje dwa wskaźniki:

– Citation Flow – wskazuje ilość linków zewnętrznych, które prowadzą do wybranej witryny

– Trust Flow – pokazuje jakość oraz wiarygodność witryny

Warto przy tym sprawdzić, czy wskaźnik Trust Flow jest równy lub większy od Citation Flow. Jeśli obserwujemy sytuację odwrotną, może to wskazywać na dużą ilość spamerskich linków, które obniżają wartość danej witryny.

Przydatnym wskaźnikiem jest także Topical Trust Flow. Określa on tematykę odnośników, które prowadzą do danej witryny. Powinien on być jak najbardziej zbliżony do tematyki naszej strony, aby pozyskany link przekazał nam więcej mocy.

Podsumowanie

Link building to nieodłączna część pozycjonowania. Pozyskiwanie wartościowych odnośników jest niezbędne, aby pracować nad pozycją strony, a jednocześnie zwiększyć jej autorytet. Jednakże w wyścigu o kolejne linki pamiętajmy, że liczy się ich jakość, a nie ilość, a także różnorodny profil linkowy. Rozdysponujmy zatem mądrze naszym budżetem i nie zapominajmy o sprawdzeniu każdej pojedynczej witryny, zanim pozyskamy nowy odnośnik.