Ładowanie
×

Na czym polega optymalizacja strony internetowej?

Na czym polega optymalizacja strony internetowej

Na czym polega optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacja jest obok pozycjonowania jednym z narzędzi SEO. To właśnie ona pozwoli nam na dopracowanie naszej witryny, aby była przyjazna użytkownikom i robotom wyszukiwarki. Od czego jednak warto zacząć oraz jakie elementy witryny wymagają naszej największej uwagi?

Od czego rozpocząć optymalizację?

Jeżeli jeszcze nie optymalizowaliśmy naszej strony internetowej, może nam się wydawać, że ilość zadań jest przytłaczająca. Warto jednak opracować plan działania i skupić się na najważniejszych elementach. Należy do nich przede wszystkim wykonanie audytu SEO oraz dobór słów kluczowych, na jakie chcemy się pozycjonować.

Audyt SEO

Dzięki nawet podstawowemu audytowi SEO jesteśmy w stanie sprawdzić, w jakim stanie jest nasza witryna oraz jakie elementy wymagają natychmiastowej poprawy. Wydajność serwisu, generowane błędy, unikalność treści – to tylko kilka elementów, jakie obejmuje audyt. Jego wynik pomoże nam w obraniu dalszej strategii i rozpoczęciu optymalizacji.

Audyt SEO to zadanie, które wykonujemy tylko raz. Powstaje on w formie dokumentu, gdzie są wyróżnione zarówno słabe, jak i mocne strony witryny. Zrobienia takiego audytu możemy się podjąć sami. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby go zlecić specjaliście SEO, który oprócz doświadczenia będzie miał także dostęp do użytecznych narzędzi.

Słowa kluczowe

Równolegle do audytu SEO warto zająć się również samym doborem słów kluczowych. To właśnie od tego wyboru będzie zależało, na jakie frazy będziemy się wyświetlać. Dobrze zatem, aby ich zakres był jak największy, ale żeby też nie wykraczał poza nasze usługi i produkty. Słowa kluczowe powinny odzwierciedlać to, czego szukają użytkownicy, jak i to, co my sami im oferujemy.

Ponadto warto, aby wybrane frazy uwzględniały ogólne wyrażenia oraz te szczegółowe. Frazy najbardziej generyczne kumulują najwięcej ruchu. Są one jednak najbardziej konkurencyjne. Warto zatem pozycjonować się jednocześnie na frazy long tail, które są rzadziej wyszukiwane, ale konkurencja na nie jest niewielka. Dzięki temu zauważymy pierwsze efekty pozycjonowania znacznie szybciej.

Elementy na stronie wymagające naszej uwagi

To, nad jakimi elementami na stronie, będziemy musieli się skupić, zależy przede wszystkim od wyniku audytu. Może się okazać, że nasza strona nie generuje żadnych błędów technicznych, ale za to treść pozostawia wiele do życzenia. Nasze działania powinny uwzględniać najważniejsze parametry, takie jak:

– poprawne linkowanie wewnętrzne – sprawdźmy, czy linki, jakie znajdują się na naszej stronie, działają prawidłowo. Zmieńmy je, jeśli generują błąd 404 lub nieprawidłowo przekierowują użytkownika.

– obecność mapy strony oraz pliku robot.txt – to właśnie dzięki nim roboty indeksujące mają możliwość odczytania naszej strony, a co za tym idzie – wyświetlić ją w wynikach wyszukiwania

– struktura artykułu – nie tylko treść jest istotna, ale także jej „obudowa”. Każdy artykuł, jaki publikujemy, musi posiadać odpowiednią strukturę, a zatem powinien być opatrzony nagłówkami HTML, a także nasycony słowami kluczowymi.

Optymalizacja strony a jej prędkość

Niekiedy nawet kilka sekund różnicy może zadecydować o tym, czy dana strona będzie chętnie przeglądana przez użytkowników, czy też odrzucana. Dlatego też nie należy bagatelizować kwestii związanych z prędkością ładowania witryny.

Niestety bardzo łatwo jest przeciążyć serwis. Najczęściej zdarza się to w przypadku nadmiernie rozbudowanych kodów JavaScript. Jeśli nie potrafimy poradzić sobie samemu ze strukturą kodu, warto poprosić o pomoc programistę.

Problem z prędkością ładowania się strony dotyka również witryn, które są stworzone na WordPressie. W tym przypadku największą odpowiedzialność ponoszą dodatkowe wtyczki. Jeśli zatem nasza strona ma problemy z responsywnością – wyłączmy te, które są nam zbędne.

Wydajność hostingu

Pamiętajmy, że nie za wszystkie elementy na stronie odpowiadamy my sami i część z nich spoczywa na barkach kogoś innego, na przykład hostingu. Wbrew pozorom to właśnie on w dużej mierze odpowiada za to, w jakim nasza strona będzie wydajna. Warto zatem poświęcić mu chwilę uwagi.

Hosting udostępnia nam swoje systemy dysków oraz serwery. W przypadku bardzo rozbudowanych witryn, takich jak duże sklepy internetowe, hosting musi działać na pełnych obrotach. Wybierzmy zatem dostawcę usług, który zapewni nam odpowiednią ilość pamięci RAM, szybki dysk oraz procesor. Dzięki temu unikniemy problemów związanych z responsywnością oraz wydajnością strony.

Podsumowanie

Od dobrze wybranego hostingu do przeprowadzenia audytu SEO – tak wygląda dobrze przygotowana optymalizacja strony. Pomimo że każda witryna jest inna, niektóre zasady pozostają uniwersalne. Efekt finalny jest uzależniony od tego, co zrobimy dzisiaj i jakie zmiany wprowadzimy.

Optymalizacja oraz pozycjonowanie to nie jest zadanie, którego podejmujemy się raz na rok. Jest to ciągły proces, w którego trakcie cały czas udoskonalamy swoją stronę. Jeśli brakuje nam czasu, aby podjąć się takiego zadania, warto powierzyć je specjalistom. Agencja SEO wykona dla nas nie tylko audyt, ale zajmie się również wprowadzeniem niezbędnych poprawek, dzięki którym nasza strona zajmie wyższe wyniki w wyszukiwarce.