Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie dla e-commerce – co je różni?

53
Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie dla e-commerce – co je różni

Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie dla e-commerce – co je różni

Agencje, które prowadzą pozycjonowanie lokalne oraz dla e-commerce, przygotowują oddzielne oferty dla klientów. Każda z nich jest dedykowana do danej działalności i wygląda inaczej. Dlaczego ich rozróżnienie jest ważne i co dzieli oba procesy od siebie?

Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne oraz e-commerce?

Wydawać by się mogło, że pozycjonowanie w każdym przypadku polega na tych samych mechanizmach dla wszystkich branż. Jednakże jest wręcz odwrotne. Poszczególne strony internetowe wymagają różnych działań i nie zawsze to, co sprawdzi się w przypadku jednej, będzie działało w przypadku drugiej.

Dowodem na to jest pozycjonowanie lokalne oraz e-commerce. Jedna z głównych różnić to inny typ działalności. Pozycjonowanie lokalne, jak sama nazwa wskazuje, bazuje na firmach, których klienci to osoby znajdujące się w pobliżu. Są to przede wszystkim:

– punkty usługowe jak mechanik samochodowy

– fryzjerzy i kosmetyczki

– lokalne sklepy

– restauracje

– siłownie

– kina

Oczywiście pojęcie lokalne może obejmować usługi, które chcą trafić do klientów przebywających w danej dzielnicy, jak i na terenie miasta. Jednakże pozycjonowanie lokalne nie sprawdzi się w przypadku firm, które świadczą usługi w całym kraju.

Do takich branż zaliczamy właśnie e-commerce, który obejmuje wszystkie sklepy internetowe. Z racji tego, że zajmują się one zbieraniem zamówień  i wysyłaniem ich na różne adresy w kraju, jak i za granicą, pozycjonowanie nie może odbywać się wyłącznie lokalnie. Ważne jest, aby dotrzeć do internautów w całym kraju, a nie w jednym mieście.

Istnieje jeszcze jedna istotna różnica, o której dobrze pamiętać. Od pozycjonowania lokalnych punktów nie zależy ich 100% dochodów. Oczywiście działania SEO zaowocują i liczba  klientów wzrośnie, ale bez pozycjonowania, nie będzie ona zerowa. Z kolei dla e-commerce to niekiedy być albo nie być. Dla firm, które działają wyłącznie w internecie, pozycjonowanie jest rzeczą najważniejszą.

Różnice w działaniach SEO

W pozycjonowaniu lokalnym, jak i e-commerce, także słowa kluczowe pozostają nie bez znaczenia. Różnica tkwi również w ich intensywności oraz w budżecie i potrzebnym czasie. SEO musi być więc dopasowane do konkretnej usługi, aby przyniosło efekty.

Słowa kluczowe dedykowane dla pozycjonowania lokalnego to przede wszystkim frazy z nazwami miast, które są wyszukiwane przez użytkowników. Najczęściej są to słowa typu: „manicure Warszawa”, „mechanik samochodowy Łódź” itd. Ich ilość może być też mniejsza aniżeli dla pozycjonowania lokalnego. Frazy można w sprytny sposób w tekstach i opisach na stronie i w innych działaniach marketingowych.

Punkty, które świadczą usługi lokalnie, mają też mniejszą konkurencję od sklepów online kierowanych na cały kraj. Dlatego pozycjonowanie  lokalne daje szybsze efekty, nawet po kilku tygodniach, czy miesiącach. Niewielka konkurencja powoduje też, koszt jest niższy i średnio można zamknąć się w kwocie do 1000 zł miesięcznie. Oczywiście budżet może być też inny i zależy on przede wszystkim od indywidualnego charakteru usługi.

Z kolei pozycjonowanie e-commerce to cały szereg fraz kluczowych, które obejmują wiele produktów. Nierzadko używane są słowa, na które pozycjonuje się konkurencja. Oprócz umieszczania ich w tekstach na swojej stronie  tworzy się firmowe blogi, czy też wykupuje artykuły sponsorowane, które posiadają także link do naszej strony.

E-commerce ma z reguły silną konkurencję. Firmy krajowe działające online rozumieją, że reklama  i pozycjonowanie w internecie jest dla nich najważniejsza. Dlatego też wydają na nią sporą część swojego budżetu. Koszt poniżej 1000 zł miesięcznie nie da oczekiwanych rezultatów. Liczmy się także z tym, że będziemy musieli być cierpliwi. Aby przebić dużą konkurencję, agencja SEO będzie potrzebować kilku lub kilkunastu miesięcy, jak nie lat. Jednakże korzyści, jakie z tego płyną są dla nas bardzo opłacalne.

Inne działania związane z pozycjonowaniem

Działania podejmowane w ramach danej usługi są uzależnione od jej potrzeb oraz charakteru. Dla pozycjonowania lokalnego są one znacznie węższe i obejmują głównie: optymalizację treści, dodanie artykułów na stronie, czy też na zewnętrznych portalach i blogach lokalnych.

W przypadku pozycjonowania e-commerce, działania SEO mają znacznie większy zasięg. Portale, na jakich publikujemy artykuły sponsorowane, powinny być jak największe, a nie tylko lokalne. Ponadto warto prowadzić firmowego bloga, którego będziemy zapełniać tekstami o tematyce poradnikowej, dzięki czemu przekonamy do zakupów w naszym sklepie. Oprócz tego dobrze jest zainwestować w marketing szeptany i w social media.

Pozycjonowanie dla e-commerce wymaga nieustannego trzymania ręki na pulsie, monitorowania konkurencji, jak i elastycznego podejścia. Sam proces jest zaś działaniem długofalowym.

Z kolei pozycjonowanie lokalne jest bardzo systematyczne. Raz zaplanowana strategia może być efektowna przez długi czas. W obu tych przypadkach warto zdecydować się na agencję SEO, która zadba o dostarczenie jak największego ruchu na naszą stronę internetową.