Ruch użytkowników na stronie internetowej

84
Ruch użytkowników na stronie internetowej

Ruch użytkowników świadczy o tym, czy witryna jest atrakcyjna, czy też wymaga optymalizacji. Informacji na ten temat dostarczą nam raporty z narzędzi do monitorowania, takie jak Google Analytics. Czego możemy się dzięki nim dowiedzieć oraz jakie wyciągnąć wnioski?

Dlaczego warto mierzyć ruch użytkowników na stronie?

Prowadzenie strony internetowej wymaga nieustannego trzymania ręki na pulsie. Obserwacja tego, jak wygląda ruch użytkowników na stronie internetowej, może przynieść nam odpowiedź na wiele pytań związanych z pozycjonowaniem oraz obecnym stanem witryny.

Ponadto pomiar ruchu sprawdzi, czy nasza strona jest przyjazna dla użytkownika i czy nie wymaga wprowadzenia istotnych zmian. Analiza długości sesji oraz współczynnika odrzuceń pozwoli określić, czy treści, które tworzymy, są atrakcyjne i odpowiadają na potrzeby użytkowników. Jest to szczególnie istotne przy wprowadzaniu zmian do witryny.

I wreszcie pomiar ruchu umożliwi nam weryfikację efektów pozycjonowania. Odpowiednie raporty dostarczą nam niezbędnej wiedzy dotyczącej źródeł wejść i słów kluczowych. Wszystkie te elementy składają się na wskaźnik konwersji, czyli na istotny dla nas cel.

Narzędzia do pomiaru ruchu na stronie

Pomimo że w internecie istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają monitorowanie ruchu na stronie, najczęściej wybieranym jest Google Analytics. To bezpłatne narzędzie pozwoli nie tylko na analizę witryny, ale również posegmentuje dane według ustalonych kryteriów.

Cały system jest bardzo rozbudowany, ale zachowuje prosty i przejrzysty wygląd. Oparty na kodzie JavaScript może być bez trudu umieszczony na każdej podstronie naszej witryny. Dzięki temu zbiera on informacje o poszczególnych wejściach użytkowników i analizuje je względem siebie.

Dane otrzymane dzięki Google Analytics

Jak już wspomnieliśmy, Google Analytics zbiera oraz segmentuje informacje dotyczące ruchu na naszej stronie internetowej. Wyniki są podawane w przejrzystych raportach aktualizowanych na bieżąco. Możemy operować zarówno na naszej niestandardowej konfiguracji, jak i wykorzystać gotowe wzorce.

Najważniejsze raporty Google Analytics to:

– czas rzeczywisty

– konwersje

– pozyskanie

– konwersje

– zachowanie

Każdy z tych raportów dostarczy nam wielu cennych informacji, które możemy wykorzystać do optymalizacji oraz pozycjonowania naszej witryny. O czym mówi każdy z nich?

1. Czas rzeczywisty

Jak sama nazwa wskazuje, raport ten przedstawia nam aktualną sytuację, jaka ma miejsce na naszej stronie. Dzięki niemu dowiemy się, ilu użytkowników przebywa na niej w tej chwili, z jakich urządzeń korzystają (mobilne czy deskoptowe), ich przybliżonej lokalizacji oraz źródła pozyskania.

2. Karta Odbiorcy

Wartym uwagi jest także Karta Odbiorcy. Na niej odnajdziemy zbiorcze informacje dotyczące  danych demograficzne użytkowników, a także ich zainteresowania, czy statystyki nowych i powracających osób. Możemy także zdefiniować własne, niestandardowe dane do analizy.

3. Pozyskanie

Raport o pozyskaniu powie nam o tym, skąd pochodzi dany ruch. Dane te są niezbędne do oceny pozycjonowania, ponieważ pokażą nam w wymierny sposób, ile wejść zawdzięczamy dzięki wynikom organicznym.

Grupy, które możemy zdefiniować według tego raportu to:

– direct – wejście bezpośrednie użytkownika na stronę poprzez wpisanie adresu URL

– organic search – wejścia z wyników organicznych, czyli po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę

– social – użytkownicy, którzy przeszli do nas poprzez link w mediach społecznościowych

– referral – wejścia pozyskane z portali zewnętrznych, czyli artykułów sponsorowanych z klikalnym linkiem, bądź z komentarzy na forach internetowych

Ponadto przy ocenie kampanii reklamowej PPC, warto sprawdzić również grupę paid search, czyli użytkownicy, którzy weszli do nas poprzez link sponsorowany w wynikach nieorganicznych.

4. Konwersje

Warto na początek wyjaśnić, czym jest konwersja. W dużym skrócie jest to główny cel, na którym nam zależy. W zależności od danej witryny mogą być to wejścia na stronę, zapisanie się do newslettera, czy też zakupienie produktu/prenumeraty. Raport konwersji pozwoli nam zmierzyć te cele, dzięki czemu ocenimy skuteczność naszych działań.

5. Zachowanie

Raport dotyczący zachowania powie nam z kolei o tym, czy nasza witryna jest atrakcyjna dla użytkowników. Poda nam między innymi współczynnik odrzuceń, czyli  natychmiastowego opuszczenia strony, czy też pozwoli zidentyfikować najbardziej i najmniej atrakcyjne podstrony na naszej witrynie.

Google Analytics umożliwia nam także generację innych raportów, które możemy niestandardowo modyfikować. Pomimo że narzędzie może wydawać się skomplikowane, jest niezbędne, aby móc wyciągnąć wnioski i ocenić działanie witryny. Dodatkowo pomoże ono zmierzyć skuteczność działań SEO oraz kampanii reklamowych.

Bieżąca analiza danych z Google Analytics może być bardzo czasochłonna. Jednakże jest konieczna, aby móc udoskonalać swoją stronę. Jeśli nie dysponujemy czasem, warto nawiązać współpracę z agencją SEO, która zadba o widoczność witryny w wynikach oraz jej optymalizację. Natomiast regularne raportowanie pokaże nam naoczne efekty tej pracy.