Ładowanie
×

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament

Pozycjonowanie – za efekt czy abonament?

Agencje proponują różne modele rozliczeń w zależności od oczekiwań klienta i dostępnych narzędzi. Jak się okazuje, rodzaj płatności, jaki oferuje agencja, mówi dużo o tym, czego możemy się spodziewać. Jakie rozliczenie będzie więc najskuteczniejsze – pozycjonowanie za efekt czy abonament?

Pozycjonowanie za efekt

Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie za efekt było powszechną praktyką. Agencja SEO zawierała umowę z klientem na osiągnięcie określonej pozycji na wybrane słowa kluczowe. W efekcie czego strona miała zwiększony ruch na stronie i wymierne korzyści.

Jednakże na przestrzeni lat Google zdążyło już kilka razy zaktualizować swoje algorytmy, wskutek  czego samo pozycjonowanie uległo zmianie. Obecnie proces ten jest znacznie bardziej skomplikowany i nie da się w 100% przewidzieć efektu, jaki się osiągnie.

Pozycjonowanie za efekt – zalety

Model takiego rozliczenia może być niezwykle niebezpieczny dla klienta i jego strony. Dlatego też ciężko jest odnaleźć zalety pozycjonowania za efekt. Niestety wiele firm kusi się na takie rozwiązanie z powodu przyzwyczajenia. Niegdyś taki model rozliczenia był powszechnie przyjęty.

Klient, płacąc za efekt, ma poczucie, że wie, na co idą jego pieniądze. Praca zostaje wykonana według przyjętych założeń w krótkim czasie. Wygląda to inaczej aniżeli w przypadku abonamentu, kiedy cały proces jest stopniowy i rozciągnięty w czasie.

Oobecne roboty wyszukiwarki nie działają tak, jak wcześniej. Liczy się przede wszystkim zwiększanie zaufania i dostarczanie jak najlepszych treści. Dlatego tylko długa i skrupulatna praca może zagwarantować najlepsze i, co też ważne, bezpieczne efekty.

Pozycjonowanie za efekt – wady

Model płatności, w którym płacimy za pożądane efekty, wydaje się uczciwy. Tak naprawdę największe korzyści przynosi on agencji SEO, a nie klientowi. Pozycjonowanie jest czasochłonnym procesem, na który składa się szereg czynników. Próba osiągnięcia szybkiego efektu może być ryzykowna, a na dłuższą metę – nieskuteczna.

Pozycjonowanie niezgodne z algorytmem Google może przynieść bardzo krótkotrwałe efekty. Strona, co prawda, osiągnie szybkie rezultaty, ale musi liczyć się z tym, że zostanie ona ukarana przez wyszukiwarkę.

Do nietetycznego pozycjonowania, czyli Black Hat SEO, zaliczamy:

– ukrywanie treści i elementów w kodzie

– umieszczanie nienaturalnych treści wygenerowanych automatycznie

– upychanie słów kluczowych bez związku z treścią
– maskowanie treści przed robotami wyszukiwarki

– niejawne przekierowanie, czy strony przejściowe

– system wymiany linków na dużą skalę

Firmy, które pracują w ten sposób, zaprzestają swoich usług w momencie kary przez Google, a klient zostaje ze stroną, na którą nałożony został ban albo filtr. Pozycjonowanie takiej witryny na nowo może być już znacznie trudniejsze, o ile nie niemożliwe.

Nawet jeżeli agencja nie stosuje Black Hat SEO, szybki efekt pozycjonowania może osiągnąć poprzez wybranie słów kluczowych, które mają nie tylko małą konkurencję, ale nie są popularne. Osiągnięcie na nie wysokiej pozycji nie jest trudne. Jednakże, czy przyniesie ono efekt w postaci ruchu na stronie, czy w zwiększeniu konwersji? Niestety nie.

Pozycjonowanie za abonament

Płacenie comiesięcznej stawki jest jedną z najczęściej wybieranych metod pozycjonowania. Pomimo że opłata jest stała i niezależna od ilości wykonanej pracy – jest najbardziej efektowna oraz bezpieczna. Klient widzi dokonane zmiany oraz obserwuje postęp nie tylko przez większy ruch na stronie, ale również poprzez regularne raporty.

Pozycjonowanie za abonament – zalety

Niewątpliwie największą zaletą płatności za abonament jest możliwość rozplanowania strategicznego działania. Ułożony plan umożliwia wybór kilkudziesięciu, a nawet kilkuset najbardziej pożądanych słów kluczowych, które są często wyszukiwane.

Podjęcie pracy nad każdą, nawet najbardziej konkurencyjną frazę, wymaga dużej ilości czasu oraz wielu narzędzi. Nasycenie strony klienta treściami oraz słowami kluczowymi, jak i linkowanie na zewnątrz jest procesem, o który należy dbać nieprzerwanie. W efekcie czego strona zajmuje wysokie pozycje na najbardziej popularne słowa kluczowe ze swojej branży, co wpływa bezpośrednio na rozpoznawalność marki i większy współczynnik konwersji.

Ponadto pozycjonując za abonament, dokonywany jest szereg zmian na stronie klienta, co w przypadku płatności za efekt, zdarza się bardzo rzadko. Optymalizacja witryny pod wytyczne SEO jest jedną z niezbędnych kwestii, o jakie należy zadbać, aby polepszyć swoją pozycję. W tym przypadku pozycjonowanie to też współpraca z copywriterami oraz grafikami, którzy tworzą jak najlepszy content dla obecnych i przyszłych użytkowników.

Pozycjonowanie za abonament – wady

Pozycjonowanie za abonament jest skuteczne, ale wymaga dużej ilości czasu, co niektórzy uważają za wadę. Dotyczy to zwłaszcza branż sezonowych, kiedy efekt jest pożądany przed nadejściem sezonu. Wtedy też prace nad witryną należy rozpocząć co najmniej pół roku wcześniej.

Z racji, iż pozycjonowanie jest procesem, nie zawsze klient widzi tego namacalne efekty. Wdrożenie zmian oraz oczekiwanie na reakcję wyszukiwarki wymaga czasu. Dlatego też agencje pozycjonujące dostarczają szczegółowych raportów z wykonanej pracy i osiągniętych efektów. Dzięki temu klient ma pewność, że jest na pomyślnej drodze do celu.

Pozycjonowanie jest jedną z podstawowych usług, jakie oferują agencje marketingowe. Duży rynek powoduje, że istnieje sporo ofert, które przewidują płatność za efekt, jak i abonament. Dlatego warto być uważnym przy wyborze agencji, aby sobie nie zaszkodzić.

Alternatywną metodą płatności jest także model hybrydowy. Polega on na uiszczaniu stałej, miesięcznej opłaty, a przy osiągnięciu określonego celu, dodawana jest premia. Dzięki temu osoba pozycjonująca ma dodatkową motywację, a klient nie płaci stałej, wysokiej kwoty.